Kurv

Goodyear dæk

Når du har købt en lækker bil, er det ikke bare et køretøj der skal fede dæk på. Dæk fra Goodyear har et af de bedste vejgreb på markedet som øger din sikkerhed når du kører. For mange bliver bilen ens bedste ven, som man ønsker at passe, pleje og forkæle med lækkert legetøj der skal gøre køreoplevelsen endnu bedre. Og hvorfor ikke starte med nogen af de bedste dæk på markedet?  

Goodyear har over 100års erfaring i dæk

Med over 100 års erfaring står Goodyear som et teknologisk fyrtårn, og som en af de største globale producenter af dæk. Goodyear dæk roses ofte for deres gode vejgreb i al slags vejr, ikke bare til biler, men også til fly og store transportmaskiner. Goodyear producerer både sommer-, vinter- og helårsdæk. Med undermærker som Dunlop, Fulda og Sava, er Goodyear en af de store spillere på markedet.

Et dæk som Goodyear OptiGrip forkorter bremselængden med op til 20%, Goodyear UltraGrip Performance forkorter den med 13%. Begge dæk er prisvindende dæk fra Goodyear, men nøgleordene bag alle Goodyears produkter er innovation, forskning og nyudvikling. Med dækkenes lave rullemodstand, gode brændstoføkonomi og lave støjniveau er disse dæk en sikker vinder i samtlige sammenhænge på vejen. Alle Goodyears dæk er udviklet til at yde det maksimale på vejene, uanset vejret.

Med ovenstående i baghovedet kunne man måske godt tro, at man bare kan vælge nogle dæk. Men der er faktisk mange hensyn at tage når man skal vælge dæk. Vi vil nu give dig en indføring til at vælge dæk, både ud fra et teknisk og praktisk perspektiv.

Lovkrav til dæk i Danmark

At navigere rundt i danske og europæiske lovkrav for dæk kan være svært. Selvom dine dæk er lovlige i Danmark, er de det nødvendigvis ikke i udlandet. Her får du den ultimative guide til at vælge dæk til den kolde årstid. 

Selvom der findes krav til dæks størrelse og fælge, er der ingen krav til at tage hensyn til årstiderne. Det er længe siden, at vi i Danmark har oplevet streng isvinter med ekstreme mængder sne, så derfor er det ikke et decideret lovkrav at bruge vinterdæk. Det ændrer dog ikke på, at stort set alle eksperter som f.eks. FDM foreslår bilister at skifte dæk efter årstiden. Sommerdæk skal bruges om sommeren, og vinterdæk skal bruges om vinteren. Forskellen skal finde i dækkenes materialer og deres mønster. Sommerdæk er lavet af et hårdere gummi end vinterdæk for at kunne klare de varmere temperaturer. Når temperaturen kommer under 7 grader, bliver sommerdæk for hårde, hvilket giver et dårligere vejgreb og en forlænget bremselængde. Derfor er det både til egen og alle andres sikkerhed at få skiftet dæk til årstiden. Sommerdæk kan være udmærkede ved 7 grader om dagen, men hvis der er nattefrost, er det på tide at få skiftet til vinterdæk. 

Uden for Danmarks grænser er der i mange lande en række skrappere krav til vinterdæk. Det handler stort set altid om mønsterdybden. Hvor der i Danmark, både til sommer- og vinterdæk, er et krav om en dybde på minimum 1,6 mm., er der anderledes skrappe krav i en række af vores nabolande. I langt de fleste europæiske lande er der krav om vinterdæk, bortset fra i Frankrig, Italien og Østrig, dog er der i alle lande krav om maxhastigheder. Vinter- og sommerperioder er ikke fastsat af kalenderen, så hvis det pludseligt bliver koldt eller varmt, skal man være klar til at rykke med dækkene. Men man kan som regel med nogenlunde præcision forvente, hvornår den enkelte periode starter og slutter medmindre man rammer et år med ekstreme temperaturer. Tjek altid reglerne for det land du skal til, da det ellers kan resultere i bøder og i værste fald kørselsforbud, så du må opgive ferien. 

Fakta om vinterdæk

Som ovenstående har vist er der stor forskel på vinter- og sommerdæk. Hvor vinterdæk skal være smalle og bløde, skal sommerdæk være brede og hårde. Dertil er der også store forskelle på de enkelte dæk. Et sommerdæk er ikke bare et sommerdæk, og et vinterdæk er ikke bare et vinterdæk. Der er store forskelle i kvalitet, så det gælder om at vide, hvad man skal kigge efter. 

Når man skal finde dæk, er der nogle formelle ting der skal være i orden, så man er sikker på at de passer til bilen. Det er følgende egenskaber: 

  • Dækkets bredde
  • Dækkets diameter
  • Dækkets profil
  • Loadindexet (dækkets maksimale bæreevne)
  • Speedindexet (dækkets maksimale godkendte hastighed)

Disse egenskaber kan alle aflæses på dækkets yderside, så man hurtigt kan finde de passende dæk til sin bil. Dæk har også en slags energimærkning ligesom boliger og husholdningsartikler, dvs. varens egenskaber. De påvirker bilens køreegenskaber og økonomi:

  • Vejgreb på vådt vejr
  • Støjniveau fra dækkene udenfor kabinen
  • Rullemodstand

Ved at holde styr på sine dæk hele året rundt undgår man ubehagelige overraskelser og vigtigst af alt sikrer man sikrere kørsel. Har man ikke plads til flere par dæk derhjemme, kan man med fordel opbevare dem på et dækhotel i det bedste miljø i de helt rette temperaturer. Ligeledes bør man heller ikke bruge sine dæk i mere end 7 år, da de bliver slidt. Et par 14 år gamle dæk vil være dobbelt så længe om at bremse som et par dæk der kun er et par år gamle, selvom dækkenes mønster stadig er i orden og de faktisk stadig er lovlige. En korrekt opbevaring af disse i “hvileperioden” kan hindre aldringsprocessen i et tørt, mørkt og køligt rum, f.eks. i en kælder.

Derfor dæk fra Goodyear hos os

Med sit lækre design samt exceptionelle stabilitet og lange holdbarhed er dæk fra Goodyear en sikker vinder i al slags vejr og hele året rundt. Du skal vælge disse dæk, hvis du vægter komfort og sikkerhed under kørslen fra en virksomhed med fokus på forskning. Vi vil især anbefale testvinderne Goodyear Effigrip Performance og Goodyear UltraGrip9, der hører til blandt de allerbedste på markedet.

Kort sagt: Med de bedste dæk får du kort bremselængde, bilen lang levetid, og sammen skaber i større sikkerhed for alle.