Kurv

Michelin dæk

Du finder næppe et større udvalg af dæk end sortimentet hos Michelin. De har stort set alle typer og størrelser. Michelins kerneområder er sikkerhed, pris og miljø. Sikkerheden ligger i at der blandt andet er tests der viser at bremselængden på våd vej forkortes med op til 6 meter i forhold til andre producenter. Du sparer på brændstof fordi Michelin har fokus på at dækkene skal have mindre rulklemodstand. Dækkene designes desuden til at være langtidsholdbare hvilket er godt for miljøet.

Hvorfor overhovedet bekymre sig om dæk?

Når det kommer til sikkerhed i forbindelse med kørsel, er dækkene sammen med bremserne bilens vigtigste komponent, da det er dem der bremser bilen. De fleste dæk fungerer fint i hverdagssituationer, men under vanskelige forhold kan man mærke forskelle på gode og dårlige dæk. Med andre ord kan gode dæk være forskellen på sikker kørsel og bilulykke. 

Meget mere med Michelin

Som en af verdens største og mest anerkendte dækproducenter er Michelin et stort navn på det internationale marked, der både har gjort sig positivt bemærket ved almindelige biler og bilvæddeløb på højeste niveau. Michelin er også den fabrikant med flest internationale priser for sine produkter inden for dækbranchen. Virksomheden har i dag 3500 dækmodeller og producerer årligt over 150 mio. dæk og står bag dækmærker som BF Goodrich og Kleber. Alle disse mærker er kendt for at have et godt vejgreb, både på våde og tørre veje, og for at være meget miljøvenlige. Dette er bl.a. sket ved at nedsætte rullemodstanden og dermed reducere brændstofforbruget. 

Helt grundlæggende har Michelins produkter 3 kerneområder:

  • Sikkerhed: Dækkene er designet for at skabe sikkerhed og kørekomfort. De fleste dæk kan bruges under almindelige forhold, men under hårde forhold mærker man virkelig forskellen på almindelige dæk og på Michelin-dæk. På våde veje kan de rigtige dæk forkorte bremselængden med op til 6 meter
  • Værdi: Priserne på Michelin-dæk er ikke de laveste, men de er en god investering. Ud over den føromtalte sikkerhed holder dækkene længere, og de skal derfor ikke udskiftes så ofte og holder samtidigt brændstofforbruget nede, der giver store besparelser i det lange løb. 
  • Miljø: Ved at udskifte dæk sjældnere, skåner man naturen grundet det mindre forbrug af ressourcer, både til dæk og brændstof. 

Test og typer af dæk

Hvilke dæk man skal bruge, afhænger af hvilken bil man kører. Helt grundlæggende findes 2 dæktyper, der stadig produceres og bruges:

  • Diagonaldæk bruges primært til veteranbiler
  • Stålradialdæk er langt de mest almindelige i dag, og det findes i en række forskellige typer: 
    • Slidbanedæk: Disse dæk er genbrug af grundkonstruktioner af gamle dæk, hvor der sættes nye slidbaner på.
    • Run-flat-dæk: Disse dæk bruges på biler som Mercedes og BMW. Man kan køre videre på disse dæk på trods af punkteringer. Denne type dæk er dog kun typegodkendt til få biler. 
    • Seal-dæk har et ekstra lag botyl indvendigt i dækket, der gør at bilen ikke punkterer så nemt. Kommer der f.eks. et søm i dækket, kan det blot trækkes ud og så lapper dækket mere eller mindre sig selv. 

Generelt kan man sige, at jo mere mønster et dæk har, jo bedre er det. Af ovenstående har seal-dæk mest mønster, mens slidebanedæk mindst, og derfor er slidbanedæk den mindst brugte dækform i dag. Uanset hvilken type af ovenstående dæk man behøver, skal dækkene med mest mønster sidde på bagakslen. 

Dæk - det skal du vide

Bilfabrikken monterer dæk på bilen for at optimere dens køreegenskaber. Der findes desværre ikke et magisk dæk der kan dække alle former for kørsel lige godt. Hvad der er det bedste dæk for dig og din bil, afhænger meget af temperament, og hvordan dit kørselsbehov er. Kører du mest bykørsel, motorvejskørsel, landevejskørsel eller er det en blanding af flere former? Dertil skal man vurdere, hvad man ligger vægt på ved dækkene. Skal de være støjsvage, stå meget fast, have en lang eller grøn levetid. Der er mange ting at tage stilling til med dæk. 

Man må kun anvende dækstørrelser der er typegodkendt til ens bil. Dog må man gerne montere en anden dimension, bare det ligger inden for et indeks på +/-5% af rulleomkredsen, og at det minimum krævede belastningsindeks bevares. Man bør dog altid holde rulleomkredsen så tæt på det typegodkendte som muligt, uanset om du beslutter dig for Michelin eller en anden af vores udvalgte producenter.