Kurv

Sommerdæk

Den lange kolde vinter er efterhånden ikke længere over os, men derimod er sommeren og solen kommet tættere på. Det er en skøn tid, hvor naturen begynder at spirer frem, men samtidig efterlader det også alle bilejere med en vigtig opgave: At afmontere de brugte vinterdæk og i stedet påmontere de længe ventede sommerdæk. Men hvorfor skal vi helt konkret skifte vinterdækkene ud med sommerdækkene? Hvorfor kan vi ikke bare kører rundt med vores vinterdæk eller sommerdæk hele året rundt? Er det visse sikkerhedsmæssige årsager der ligger forude for dette, eller er det blot en sjov idé, som vores kære politikere atter engang har fået sig? Alt dette og mere til, kigger vi nærmere på i denne artikel, for at afklare enhver tvivl du måtte have herom.

Michelin Pilot Sport+

Lovgivning eller en sjov idé?

Først og fremmest må vi heller slå fast, at det at man bør skifte fra vinterdæk til sommerdæk (og lige sådan omvendt, når tiden er inde), IKKE bare er en sjov idé.

Skiftet skyldes derimod rent og skær nogle helt konkrete og grundlæggende sikkerhedsmæssige årsager. Hertil skal det dog tilføjes, at der ikke findes nogle egentlige lovgivninger i Danmark på området, hvori der påbydes brugen af hhv. sommerdæk og vinterdæk, men at det derimod stærkt anbefales af bl.a. diverse eksperter indenfor området.

Når nu du ved at der ingen decideret lovgivning findes på området omkring påbud af brugen af hhv. sommerdæk og vinterdæk, tænker du måske, at der så ingen forhindring er, for at køre med en blanding af disse, hvortil vi desværre må skuffe dig. Lige på dette punkt er der visse fastlagte lovgivninger, der nærmere beskriver at det ikke er tilladt at køre med en blanding af sommerdæk og vinterdæk. Lovgivningen benævner endvidere, at det dog er tilladt at køre med forskellige typer af hhv. sommerdæk eller vinterdæk, til trods for at dette under ingen omstændigheder kan anbefales.

Minimums dybde for dækmønster

Det er endvidere værd at påpege, at der også findes andre former og typer af lovgivninger, som man bør være opmærksomme på i.fh.t. sine sommerdæk.

Først og fremmest bør man altid sikre sig at selve dækmønsteret på sommerdækket er i fin stand samt at de som minimum overholder den lovpligtige grænse for dækmønsteret. Ifølge lovgivningen, skal sommerdækkene som absolut minimum have et dækmønster på 1,6 mm. Eksperter og specialister indenfor området anbefaler dog i kraftig grad, at man bør have mindst 3 mm. og gerne mere. Årsagen hertil skyldes primært, at der ved et sommerdæk med minimalt dækmønster tilbage, er en generel negativ indvirkning, hvis man ønsker at bremse på f.eks. en våd kørebane, og at risikoen for aquaplaning øges drastisk.

En let måde hvorpå man kan tjekke dybden på ens dækmønster og således finde ud af om det overholder de minimale 1,6 mm., er bl.a. ved at tage en 20 kroners mønt og sætte ned i selve mønsteret. Hvis kanten på mønten således forsvinder, når man har sat den i dækmønsteret, er dækmønsteret over den minimale grænse på 1,6 mm.

De tre fundamentale forskelle

Det er endvidere værd at påpege, at der er tre helt klare og fundamentale forskelle at finde på hhv. sommerdæk og vinterdæk, der kort fortalt kan benævnes som værende dækkets gummiblanding, selve dækmønsteret/slidbanen samt strukturen i dækket.

Ved sommerdæk gør det sig således gældende, at gummiblandingen er af en hårdere type materiale med et mindre indhold af naturgummi. Det betyder endvidere, at sommerdækkene med stor sandsynlighed, vil begynde at blive hårde i køligere vejrforhold, især under de fastsatte syv plus grader.

Ved sommerdæk gør det sig endvidere gældende, at selve dækmønsteret er designet med langt færre såkaldte lameller, hvortil sommerdækket i stedet er udstyret med mere speciel designede slidbaner. Disse mere speciel designede slidbaner, har bl.a. til formål at nedsætte risikoen for akvaplaning, da selve slidbanerne er skabt til at give et langt bedre vejgreb i de varmere vejrforhold, end hhv. vinterdækkene er.

På grund af de mere speciel designede slidbaner, som der er at finde på sommerdæk, har selve dækket som oftest hertil et mere enklere opdelt slidbanemønster, der bl.a. er med til at sikre en god kontrol imellem selve dækket. Disse slidbanemønstre har således en væsentlig betydning i.fh.t. selve bremselængden i de varmere vejrforhold.

Hvad kan dækogfælg.dk tilbyde?

Hos dækogfælg.dk vil du kunne finde et dybt udvalg af bl.a. sommerdæk. Vi har gjort det nemt for dig at finde ud af hvilken type sommerdæk der passer til lige netop din type bil med vores ’’nummerplade søge’’ funktion, der gør det let for dig at indtaste din nummerplade, hvorefter du vil blive mødt af et udvalg af vores sommerdæk.

Med et sæt sommerdæk fra dækogfælg.dk er du tilmed sikret et kvalitetsprodukt, da vi i virksomheden bl.a. bestræber os på at være på forkant med den teknologiske udvikling. Du vil endvidere blive tilbudt en hurtig levering, da vi med stolthed kan fortælle at vores lager i ligger i Danmark.

Hurtige Facts om sommerdæk

  • Fungerer bedst i en temperatur på over 7 plus grader
  • Kan blive hårde ved vejrforhold under 7 plus grader
  • Lovpligtigt at skifte ved 1,6 mm. dyb slidbane
  • Anbefales at skifte ved 3 mm. dyb slidbane
  • Ikke velegnet til koldere og hårdere vejrforhold