Kurv

Vinterdæk

Den lange kolde vinter har efterhånden godt fat i os. Det stiller alle bilejere overfor den velkendte opgave om at udskifte sommerdækkene, og i stedet montere vinterdæk. Det er en lidt bøvlet proces som bilejere hvert år går i møde. Men hvorfor er det helt præcist, at vi bør skifte de gode stabile sommerdæk ud? Hvorfor kan vi ikke bare køre rundt med en type dæk hele året rundt? Alt dette og mere til kigger vi nærmere på i denne artikel.

Continental WinterContact TS860

Hvad siger lovgivningen?

Noget af det vigtigste at påpege i forbindelse med hvorfor man bør skifte imellem hhv. vinterdæk og sommerdæk på sin bil er bl.a. ,at selve skiftet skyldes nogle helt konkrete og grundlæggende sikkerhedsmæssige årsager. Hertil skal det dog tilføjes, at der ikke findes nogle egentlige lovgivninger i Danmark på området, hvori der kræves brug af hhv. vinterdæk og sommerdæk, men at det derimod stærkt anbefales af eksperter indenfor området.

Når nu du ved at der ingen decideret lovgivning findes på området omkring påbud af brugen af de to årstids-dæk, tænker du måske, at der så ingen forhindring er, for at køre med en blanding af disse, hvortil vi desværre må skuffe dig. Lige på dette punkt er der visse fastlagte lovgivninger, der nærmere beskriver at det ikke er tilladt at køre med en blanding af vinter- og sommerdæk. Lovgivningen benævner endvidere, at det dog er tilladt at køre med forskellige typer af hhv. vinter- eller sommerdæk, til trods for at dette under ingen omstændigheder kan anbefales.

Minimums dybde for dækmønster

Det er endvidere værd at påpege, at der også findes andre former og typer af lovgivninger, som man bør være opmærksomme på i.fh.t. sine vinterdæk.

Først og fremmest bør man altid sikre sig at selve dækmønsteret på vinterdækket, er i fin stand samt at de som minimum overholder den lovpligtige grænse for dækmønsteret. Ifølge lovgivningen, skal vinterdækkene som absolut minimum skal have et dækmønster på 1,6 mm. Eksperter og specialister indenfor området, anbefaler dog i kraftig grad, at man bør have mindst 4 mm. og gerne mere.

En let måde hvorpå man kan tjekke dybden på ens dækmønster og således finde ud af om det overholder de minimale 1,6 mm., er ved at tage en 20 kroners mønt og sætte ned i selve mønsteret. Hvis kanten på mønten således forsvinder når man har sat den i dækmønsteret, er dækmønsteret over den minimale grænse på 1,6 mm.

De tre fundamentale forskelle

Det er endvidere værd at påpege, at der er tre helt klare og fundamentale forskelle på vinterdæk og sommerdæk, der kort fortalt kan benævnes som værende dækkets gummiblanding, dækmønsteret/slidbanen samt selve strukturen i dækket.

Ved vinterdæk gør det sig således gældende, at gummiblandingen er af en blødere type materiale med et højere indhold af naturgummi. Dette betyder at vinterdæk generelt er blødere end sommerdæk ved koldere vejrforhold.

Ved vinterdækkene gør det sig endvidere gældende, at selve dækmønsteret er designet med langt flere såkaldte lameller. Disse lameller har bl.a. til formål at nedsætte risikoen for akvaplaning, da selve slidbanerne er skabt til at afvise og aflede sne, slud og vand. Disse lameller er således med til at sikre et optimalt vejgreb.

Hvad kan dækogfælg.dk tilbyde?

Hos dækogfælg.dk vil du kunne finde et stort udvalg af vinterdæk. Vi har gjort det nemt for dig at finde ud af hvilken type vinterdæk der passer til lige netop din type bil.

Med et sæt vinterdæk fra dækogfælg.dk er du tilmed sikret et kvalitetsprodukt, da vi bestræber os på at være på forkant med den teknologiske udvikling. Du vil endvidere blive tilbudt en hurtig levering, da vi med stolthed kan fortælle at vores primære lager og samarbejdspartnere ligger i Danmark.

Hurtige Facts om Vinterdæk

  • Fungere bedst i en temperatur på under 7 plus grader
  • Lovpligtigt at skifte ved 1,6 mm. dyb slidbane
  • Anbefales at skifte ved 4 mm. dyb slidbane
  • Ikke velegnet til varmere vejrforhold